Som la Maria Cuesta, la Paula
Daniel, la Clàudia Padrós, l’Alicia Ramos i la Mireia Ruiz. Estudiants de
segon de MEP a la UdG, i estem cursant el mòdul d’educació estètica i vida
quotidiana de la menció d’Arts Visuals i Plàstica.
A continuació, trobareu les
diferents propostes didàctiques que vam portar a terme a la classe durant la cinquena sessió.
-
Aprenentatges i reflexions
Primer vam començar fent activitats en grup.
ACTIVITAT 1
En la primera activitat, vam fer
una rotllana, i vam jugar al Piu, Boing i Zas. Aquest joc tracta de passar,
mitjançant diferents moviments, una pilota imaginària. Quan la passem amb la
paraula Piu, es passa al company del
costat, i amb la paraula boing, canvies de sentit. Per últim, amb
la paraula zas, la passem al company
que vulguem de la rotllana.
ACTIVITAT 2
En la segona activitat, seguint en
rotllana vam fer massatge en cadena a l’esquena. Primer vam fer el massatge al
company de la dreta, i passat un parell de minuts, vam canviar de sentit, fent
el massatge al company de l’esquerra.
ACTIVITAT 3
En la tercera activitat vam fer una
cadena de dits. En rotllana, ens vam apropar tots i vam posar les mans juntes.
Primer vam obrir tots les mans, i fent una cadena, vam anar tancant dit a dit
tots els membres del grup, i després, vam haver d’obrir un altre vegada un a un
cada dit.
ACTIVITAT 4
Per últim, vam simular una caiguda
amb paracaigudes. En rotllana, ens vam estirar a terra. Quan el professor
avisava de caiguda, tots havien de pujar els braços i les cames i cridar, com si
caiguéssim.
Acabades les activitats, vam
començar a parlar del treball final, la performance. Vam comentar com la
podríem penjar, donant a conèixer diferents plataformes online per penjar
vídeos. Seguidament, per grups de la deriva, vam començar a parlar de la
performance, vam poder comentar les nostres idees i dubtes al David.
Finalment, vam acabar el quadre de
les emocions, comentant quins estats d’anim predominaven en les sessions.
- Com s’ha
sentit cada persona durant la sessió
Maria
Cuesta: Aquesta sessió em va agradar i la vaig trobar correcte i
adequada com totes les altres. Però, al ser la darrera sessió m’esperava fer
alguna activitat o exercici totalment diferent dels anteriors. No obstant això,
haig de reconèixer que les activitats de la primera part em van servir per
relaxar-me i desconnectar després d’una setmana tan agitada pels exàmens.
Després, va ser molt divertit
pensar possibles propostes per a la performance, ens sentíem les reines del
món. Per últim, el moment d’emplenar el mural, em va fer sentir molt
nostàlgica. Vaig recordar, gràcies als antics dibuixos, com em vaig sentir a
les sessions anteriors. I vaig poder veure la meva progressió, de mica en mica
vaig anar perdent la vergonya i augmentant la meva confiança.
Paula
Daniel: Les primeres activitats de la sessió les vaig trobar molt
alliberadores. Sentia que a través d’elles perdia tensions i em centrava en el
moment que estava. Desprès deixant-nos temps per pensar en la performance vam
tenir uns moments de deixar anar la imaginació. Em sentia creativa. I finalment
quan vam acabar el mural em vaig sentir molt a gust i lliure, em va agradar
poder reflexionar sobre com m’havia sentit a cada sessió i plasmar-ho d’una
forma artística, que pot ser per la resta no tenia cap sentit, però que per mi
el tenia tot.
Alicia
Ramos: Aquesta sessió la vaig trobar interessant. Amb les primeres
activitats, al principi em vaig sentir una mica perduda, però després em vaig
sentir molt a gust, i vaig aprendre noves activitats i noves sensacions. El
temps que el professor ens va deixar per comentar les nostres performances, pel
nostre grup va estar molt profitós, ja que ens va resoldre molts dubtes que
tenien, i ens va ajudar a portar a terme la nostra performance. A l’hora d’acabar
el mural, em vaig sentir satisfeta, i vaig poder observar les diferents
sensacions que havia tingut en les diferents activitats del mòdul, i juntament
amb tota la classe, vam poder observar que algunes sensacions es repetien en
diferents alumnes.
Mireia
Ruiz: Durant la sessió, vaig sentir diverses sensacions i
sentiments. En la primera activitat, vaig sentir com el fet de realitzar
moviments oberts amb el cos i el fet de cridar em provocava un gran
alliberament de tensions i preocupacions. Tot seguit, vam pensar per grups
diverses propostes que podríem aplicar a la nostra performance. Aquesta part de
la sessió, considero que va ser útil i molt tranquilitzadora, ja que el mestre ens va explicar els pros i
els contres de les nostres propostes i ens va ajudar a crear altres possibles
aplicacions artístiques. Finalment, en l’última part de la sessió em vaig sentir
amb molta llibertat creadora perquè vaig haver de plasmar mitjançant un
dibuix les sensacions que m’havia
ocasionat l’última sessió.
Claudia Padros: Les
primeres activitats que vam realitzar em van semblar molt divertides i
adequades pel tema que estàvem tractant a classe. Vaig sentir-me còmode i a la
vegada lliure.
Seguidament, el temps en el qual
vam poder comentar i pensar les nostres performances, va esdevenir molt
profitós pel nostre grup perquè vam resoldre molts dubtes que teníem i ens va
ajudar a tenir clar el que volíem fer.
Finalment, l’ultima part de la
sessió m’ha semblat molt adequada per finalitzar les classes d’aquest modul.
Plasmar les meves sensacions de classes anteriors, a partir d’alguna expressió
artística em va fer sentir lliure i creativa.
-
Aplicacions possibles en entorns educatius
Davant d’un entorn educatiu, les
activitats que vam realitzar es podrien aplicar en diverses ocasions. Les
primeres activitats de desinhibició serien útils abans de qualsevol exercici
que impliqués expressar-se a través de la interpretació, o en aquelles que
calgués deixar fluir les idees d’una forma espontània. Doncs són activitats que
trenquen amb la rutina i el món exterior. També perquè et contextualitzen en el
moment present i et conviden a perdre la por a expressar-te.
La part en la qual vam rumiar quina
performance fer seria totalment aplicable a una escola. Preferiblement estaria
bé fer-la amb grups més grans, així permeten que el mestre estiguis més a sobre
dels grups a l’hora de buscar una bona performance a fer, i estaria bé que la
proposta es pogués realitzar a l’escola. Per fer-ho amb infants seria adient
pautar més com s’ha de realitzar i temes que es poden tractar, animant-los a
canviar alguna cosa del centre a partir d’una acció.
-Ampliació
del contingut
Els jocs cooperatius a primària
A partir dels jocs cooperatius a
l’aula, ens permet que els alumnes puguin expressar-se i puguin obtenir nous
aprenentatges. A més, també és una bona eina perquè els alumnes es puguin
relacionar amb els altres companys i perdin la vergonya.
Aquests jocs cooperatius es poden
fer amb tota la classe, com ho vam fer nosaltres a la sessió, o també es poden
fer en petits grups.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada